Profesor psychiatrii na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego doktor Stuart Brown spędził większość swojej kariery na badaniu psychologii zabawy. Jako psycholog kliniczny, zaczął badać korzyści płynące z zabawy, obserwując swoich pacjentów, ale również rozmawiając z tysiącami osób z różnych środowisk – od artystów, przez kierowców ciężarówek, aż po laureatów Nagrody Nobla – na temat tego, co oznacza dla nich zabawa. W trakcie tych wywiadów odkrył, że większość z nas da się przypisać do jednej lub dwóch „osobowości zabawy”. A to z kolei uwalnia w nas zmysł przygody i pozwala lepiej zapamiętywać to, czego się uczymy. Ma to również wpływ na naszą chęć do nauki języków obcych.

W artykule tym postanowiłem przedstawić Wam każdą z ośmiu osobowości, a następnie przypisać do nich właściwe metody nauki, które mogą sprawić, że każdy znajdzie coś dla siebie. A przynajmniej zrozumiecie, co najbardziej do Was pasuje, czyli jak dopasować naukę języka do swojej osobowości!

Kolekcjoner – lubi zbierać i organizować, czerpiąc radość z takich zajęć jak poszukiwanie rzadkich roślin, przeglądanie archiwów czy aktywność na wyprzedażach.

Zawodnik – czerpie przyjemność z gier i sportów, starając się grać jak najlepiej i próbując wygrać. Lubi rywalizację i stara się być w tym najlepszy.

Odkrywca – lubi wędrować, odkrywając nowe miejsca i rzeczy, których jeszcze nie widział. Uwielbia wędrówki, wycieczki samochodowe i inne przygody.

Twórca – znajduje radość w tworzeniu rzeczy i każdego dnia może spędzać godziny rysując, malując, tworząc muzykę albo zajmując się ogrodem.

Gawędziarz – ma żywą wyobraźnię i używa jej do zabawiania innych. Szuka zajęcia w takich aktywnościach jak pisanie, taniec lub teatr.

Dowcipniś – stara się rozśmieszyć innych, chętnie gra w stand-upach, lubi improwizację i dużo psikusów. Wszystko ku uciesze innych.

Reżyser – lubi planować, organizować i dyrygować innymi. Może również wpasować się w wiele różnych ról i działań, od reżyserowania przedstawień teatralnych, przez zarządzanie firmą, po pracę w obszarze polityki lub działalność społeczną.

Kinesteta – znajduje radość w aktywnościach fizycznych, takich jak akrobatyka, gimnastyka i bieganie. Lubi uczyć się poprzez działanie.

 

Każdego z nas da się przypisać do jednej lub nawet dwóch z powyższych osobowości zabawy. A to z kolei odkrywa przed nami wiedzę, jakie metody nauki języków sprawiają nam największą przyjemność:

 

Kolekcjoner: Osoby o tej osobowości mogą czerpać przyjemność z nauki języka poprzez zbieranie i organizowanie słów oraz zwrotów w odpowiedni dla siebie sposób. Mogą preferować strukturalne metody nauki, takie jak fiszki lub aplikacje językowe, które pozwalają im skutecznie zbierać i organizować wszystkie potrzebne informacje.

Zawodnik: Osoby te mogą czerpać radość z nauki języka poprzez platformy z elementami gier lub konkursy językowe, gdzie mogą śledzić swój postęp, rywalizować z innymi i zdobywać nagrody za osiąganie kolejnych etapów lub poziomów biegłości.

Odkrywca: Osoby o tej osobowości preferują poznawanie języka poprzez pełne zagłębienie się w nim lub podróże do krajów, gdzie język ten jest używany. Mogą czerpać przyjemność poprzez praktyczne doświadczenia, takie jak interakcje z native speakerami czy poznawanie lokalnych tradycji.

Twórca: Osoby kreatywne mogą czerpać radość z nauki języka poprzez wyrażanie się twórczo, pisząc opowiadania lub wiersze w języku docelowym, komponując piosenki lub wykorzystując podcasty albo filmy.

Gawędziarz: Osoby o tej osobowości mogą korzystać z narracyjnych metod nauki języka, takich jak czytanie książek, oglądanie filmów lub słuchanie audiobooków w języku docelowym. Bardzo cieszy je uczestnictwo w grupach wymiany językowej, gdzie mogą opowiadać coś innym w języku obcym.

Żartowniś: Osoby te mogą czerpać radość z nauki języka poprzez zabawne i interaktywne metody, takie jak gry językowe, łamańce językowe czy dowcipy w języku docelowym. Chętnie wprowadzają do nauki humor, poprzez skecze komediowe, występy stand-upowe lub improwizowane rozmowy.

Reżyser: Osoby te lubią przejąć kontrolę nad procesem nauki i ustalać konkretne cele. Mogą czerpać przyjemność z kursów językowych z dobrze zdefiniowanym programem nauczania lub spersonalizowanych planów nauki dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb.

Kinesteta: Osoby, które lubią aktywność fizyczną, mogą preferować metody nauki języka, które obejmują ruch i praktyczne doświadczenia, takie jak programy z interaktywnymi zajęciami, naukę języka poprzez taniec, warsztaty teatralne albo aktywności na świeżym powietrzu.

 

To, co było ciekawe w odkrytych przeze mnie badaniach to to, że za skutecznym odtworzeniem wiedzy z pamięci i radością uczenia się stała dopamina, czyli rodzaj chemicznego związku w mózgu. Ponieważ pytania i fakty za nimi stojące były ciekawe, pojawiała się przyjemność porównywalna do tej, którą odczuwamy jedząc smaczne jedzenie lub wygrywając w jakąś grę. Dopasowanie nauki języka do właściwej osobowości staje się zatem jedną z najskuteczniejszych strategii, kiedy pragniemy zadbać o radość płynącą z nauki języka i kiedy chcemy być w tym konsekwentni. W końcu nikt nigdy nie zmuszał nas do oglądania kolejnych odcinków seriali czy grania w ulubioną grę.

 

Którą osobowością jesteście Wy?

 

P.S. powyższy tekst znalazł się również w Magazynie Pokładowym Kolei Dolnośląskich, w którym od półtora roku co miesiąc pojawiają się moje artykuły

Chcesz wreszcie skutecznie uczyć się języków obcych? 

 

Piotr Kruk
Piotr Kruk - poliglota, mówca TEDx oraz praktyk międzynarodowego biznesu. Od kilkunastu lat pracuje w ponad 20 krajach Europy wykorzystując w codziennej pracy aż 7 języków obcych. Autor książki „Język obcy w 6 miesięcy” oraz pasjonat praktycznego podejścia do nauki języków.