Języki obceProduktywnośćRozwój osobisty

Metoda pre-mortem, czyli jak zostać jasnowidzem

Mniej błędów, większa skuteczność działania!

Zacznę grubo. Sekcję zwłok (a nie mówiłem, że będzie grubo) robi się po to, aby sprawdzić przyczynę zgonu człowieka, co po łacinie określa się mianem post-mortem. Czyli po śmierci. Analizuje się, co spowodowało tą śmierć oraz jakie były przyczyny przejścia na ten drugi świat. Na szczęście jest druga strona medalu, ta pozytywna, a mianowicie pre-mortem. Czyli jak zostać jasnowidzem w biznesie i nauce języków

 

Rozumiecie? Pre- czyli przed, a post- jako po.

Pre-mortem jako odwrotność do post-mortem to technika podejmowania decyzji stworzona przez badacza Gary’ego Kleina, a zarazem skuteczne narzędzie, które może pomóc Wam zwiększyć szanse na sukces każdego Waszego projektu.

Chodzi o to, że kiedy wyobrazimy sobie, że wydarzenie już nastąpiło (to ważne!), automatycznie zwiększamy zdolność oceny przyszłych rezultatów i identyfikacji ewentualnych niepowodzeń. Daje to pole nie tylko do własnej analizy podejmowanych decyzji, ale również głosu innych osób w zespole, które mogły do tej pory bać się podejmowania decyzji lub krytykowania danego projektu. Pozwala to również na aktywne znajdowanie potencjalnych przyczyn niepowodzenia danego projektu, bez stresu, że zostaniemy odebrani jako krytykanci.

Wiedzę tę można wykorzystać na wiele różnych sposobów.

 

Zakładając firmę zwykle myślimy tylko o tych dobrych stronach bycia przedsiębiorcą. O tym, że będziemy na tej firmie dobrze zarabiać, zdobywać klientów, nowe rynki i że zawsze wystarczy nam nie tylko na podstawowe opłaty związane z prowadzeniem organizacji, ale również na kilka wakacji w roku i luksusowy samochód.

Ale spójrzmy na przyszłą organizację pod kątem analizy pre-mortem, o której pisałem wyżej. A najlepiej przedyskutujmy sprawę z grupą innych przedsiębiorców, już prowadzących swoje firmy. W takim przypadku zakładamy, że firma już funkcjonuje i z czym się zmaga. Analizuje się to, co się wydarza, co się dzieje w przypadku niepowodzeń, spadków na rynku, sytuacji, w której jeszcze niewielu klientów o niej wie lub choroby prowadzącego firmę. Kiedy przegadamy lub przeanalizujemy różne scenariusze, jesteśmy o wiele bogatsi o wiedzę o tym, co może się wydarzyć, kiedy ta firma już powstanie. I przygotować się znacznie lepiej na prowadzenie przyszłego przedsiębiorstwa biorąc pod uwagę wiele spraw, o których wcześniej albo nie mieliśmy pojęcia albo zupełnie nie braliśmy pod uwagę.

Prywatnie również możecie się tym skutecznie posługiwać.

Jeśli chcecie się nauczyć języka, oprócz skorzystania z Programu Premium albo samodzielnie z Human Mind, możecie stworzyć analizę pre-mortem i zastanowić się, co może się złego przydarzyć w momencie, kiedy już zaczęliście się uczyć danego języka.

– Co zrobicie, kiedy spadnie wam wasza motywacja?
– Co zrobicie, kiedy okaże się, że niby się uczycie, ale czujecie, że to kompletny chaos.

– Albo co gorsza, zabierzecie się za naukę lub poprawianie jakiegoś języka i już na początku stwierdzicie, że nie wiecie, od czego zacząć?

Taka analiza pomoże Wam zmierzyć się z potencjalnymi kłopotami zanim one faktycznie nastąpią. I umożliwi przewidzenie konkretnych sytuacji, a następnie znalezienie rozwiązań.

Podobnie zrobicie w sporcie, odchudzaniu, pisaniu swojej pierwszej książki. Przeanalizujcie, co może się wydarzyć złego na danym etapie działań i jakie rozwiązania mogłyby być wtedy wdrożone. Jestem pewny, że unikniecie wielu błędów, niepotrzebnych kłopotów i kosztów.

Powodzenia!

Photo: Jedno z ostatnich zdjęć Charliego Chaplina wykonane w 1977 r.

—–
♻️ Podobnymi treściami dzielę się podczas wystąpień publicznych i szkoleń. Wszystko po to, aby pomóc ludziom być bardziej skutecznymi i żyć lepiej.
Piotr Kruk
Piotr Kruk - poliglota, mówca TEDx oraz praktyk międzynarodowego biznesu. Od kilkunastu lat pracuje w ponad 20 krajach Europy wykorzystując w codziennej pracy aż 7 języków obcych. Autor książki „Język obcy w 6 miesięcy” oraz pasjonat praktycznego podejścia do nauki języków.