Dokładnie rok temu, w lipcu 2020 roku otrzymałem telefon od bardzo sympatycznej pani, która stała u progu dużej zmiany w swojej karierze zawodowej. Właśnie zakończyła współpracę ze swoim poprzednim pracodawcą i szykowała się do objęcia funkcji w swoim nowym zespole. Jedynym problemem, z jakim musiała się teraz zmierzyć, był brak znajomości języka angielskiego na poziomie umożliwiającym jej swobodą komunikację. Jeśli jesteś na podobnym etapie lub powoli myślisz o zmianie pracodawcy, ten artykuł pokaże ci, w jaki sposób wydajnie przepracować 4 tygodnie, by skutecznie przygotować się do komunikacji w środowisku międzynarodowym.



Potrzeby, którymi się kierujemy zawsze są różne. Artur, który zgłosił się do mnie kilka miesięcy temu dostał propozycję objęcia stanowiska dyrektora logistyki w niemieckiej siedzibie swojego polskiego pracodawcy. Choć miał całkiem dobre podstawy niemieckiego, jego potrzebą było „przeskoczenie” z poziomu składania zdań na pełen automatyzm językowy.

Damian, który pracował ze mną kilka miesięcy wcześniej, u progu okresu pandemii postanowił poszukać nowego rynku zbytu dla produkowanych przez siebie konstrukcji stalowych. Jako szef niewielkiej firmy był jednocześnie dyrektorem sprzedaży. W związku z tym, to na nim spoczywał obowiązek komunikacji z klientami. Jaki był więc kierunek naszych językowych zmagań?


MÓW O SOBIE

Pierwszą rzecz, jaką musisz ogarnąć ucząc się języka obcego pod kątem zawodowym to umiejętność mówienia o sobie. Niezależnie od tego czy jesteś prezesem dużej organizacji, właścicielem przedsiębiorstwa czy managerem reprezentującym swoją firmę, musisz umieć dobrze „się sprzedać”. Nauczyć się przedstawiać, mówić w jakiej organizacji pracujesz, gdzie mieści się ta firma, od jak dawna jest na rynku i czym dokładnie zajmujesz się ty. Włącznie z zakresem odpowiedzialności oraz wielkością twojego zespołu lub firmy. W przypadku wspomnianego wyżej Damiana była to umiejętność opowiedzenia o tym, gdzie znajduje się jego firma (włącznie z tym, w której części Polski jest ulokowana – nazwa miejscowości niewiele może mówić naszym kontrahentom z zagranicy), ilu spawaczy zatrudnia, jakimi metodami spawają, jakimi maszynami CNC dysponuje jego produkcja. To wszystko jest ważne nie tylko pod kątem zrobienia dobrego pierwszego wrażenia, ale również zbudowania szans i relacji z naszym kontrahentem.


MÓW O DOŚWIADCZENIU


Jeśli starasz się o nową pracę, również istotnym elementem umiejętności językowych jest mówienie o tym, jakie masz doświadczenia. Kiedy idziesz na rozmowę kwalifikacyjną, jest to jedna z najważniejszych kwestii do omówienia. To samo dotyczy pierwszych dni pracy w nowej firmie, kiedy koledzy pytają się, gdzie wcześniej pracowałaś/łeś.

Gdybyśmy spojrzeli na moją karierę zawodową, byłby to podział na 2 części obejmujące około 13 lat doświadczenia i dwie organizacje, w których pracowałem:

Organizacja #1:
– sprzedaż gradowarek do blach (tu muszę wiedzieć jak wytłumaczyć, czym jest gradowarka, do czego służy i jakie korzyści ten produkt daje klientom)
– zakres odpowiedzialności – najpierw obszar Polski, potem Czechy i Słowacja, Kraje Bałtyckie i w finalnie 21 rynków Europy Środkowo-Wschodniej.
– punkt trzeci musi dotyczyć sukcesów, czyli tego, co udało mi się osiągnąć w tej organizacji. Należy również podać kilka liczb, które zrobią wrażenie na moim przyszłym pracodawcy.

Organizacja #2
– sprzedaż systemów do filtrowentylacji dymów spawalniczych (podobnie jak wcześniej, muszę operować odpowiednim słownictwem w zakresie tematu, którym się zajmuję)
– zakres odpowiedzialności – 20 krajów Europy Środkowo-Wschodniej, 3 zespoły – jeden w Moskwie, drugi w Pradze i trzeci w Warszawie oraz współpraca z dystrybutorami w kilkunastu krajach (około 300 firm).
-no i sukcesy – rekordy sprzedaży w tym i tym kraju, wzrosty tego i tego rzędu itd.



Kiedy pomagam przygotować się ludziom do nowej roli, dokładnie w tym kierunku idziemy. To 100% praktyki. I gdyby się tak dobrze zastanowić, to więcej nie potrzebujesz. Oczywiście, im mocniej zgłębisz i poszerzysz dany temat, tym lepiej. Ale realizacja „z grubsza” dwóch powyższych punktów jest po prostu konieczna. Ważny jest również punkt trzeci…



KIERUJ SIĘ PRAWDZIWYMI POTRZEBAMI


Wracając do naszej bohaterki z początku tego artykułu, oprócz powyższych tematów w tamtym czasie postanowiliśmy opracować aż 9 różnych scenariuszy biznesowych. Podam dla przykładu tylko kilka z nich:

1. umiejętność zareagowania na wiadomość od klienta, w której proponuje termin spotkania i tematy do omówienia. Jej zadaniem nie było jedynie potwierdzić, ale również odmówić tego terminu ze względu na wakacje, podać propozycję kolejnego terminu oraz zaproponować dodatkowe tematy do omówienia. To scenariusz numer jeden.
2. zareagowanie na pretensje klienta wobec braku oferty – użycie właściwych argumentów
3. podziękowanie za spotkanie z wczoraj i obietnica przygotowania oferty. Podsumowanie ustaleń i określenie dalszych kroków współpracy.

To tylko kilka ze scenariuszy, które zostały przez nas wypracowane. Twoim zadaniem jest zastanowić się teraz, co tobie będzie potrzebne, jakich informacji będziesz udzielać i w jakich sytuacjach możesz się potencjalnie znaleźć. I dokładnie pod nie się przygotować.

Najłatwiej to zrobić wykorzystując do tego wiele narzędzi…


NARZĘDZIA


Skoro masz już plan, czas wziąć się do roboty.

Do nauki zaangażuj fiszki (właściwe frazy i sformułowania dotyczące pracy, twoich doświadczeń i umiejętności muszą wpadać do głowy każdego dnia), radio (osłuchuj się), kursy językowe lub podcasty (w trakcie których poszerzysz wiadomości na dany temat) czy artykuły branżowe (które pozwolą ci zdobyć nowe słownictwo). Są również strony internetowe, które zawierają bazę fachowych wyrażeń stosowanych w korespondencji mailowej lub podczas rozmów telefonicznych. Poszukaj kanałów na YouTube, które pomogą ci tematycznie zapoznać się z określonymi tematami i zacznij pracować w domu nad właściwymi reakcjami (np. przy pomocy naklejanych w różnych częściach domu karteczek z właściwymi pytaniami). Odpowiadaj na nie, reaguj, zgadzaj się, nie zgadzaj się, argumentuj – to wszystko można robić w zaciszu własnego domu. A jeśli nie potrafisz się dostatecznie zmobilizować czy poukładać – zapraszam do udziału w Programie Premium 1:1. Przez 4 tygodnie możemy zrobić naprawdę dużo, a przed Tobą mogą otworzyć się zupełnie nowe perspektywy.

STARE KOMPETENCJE TO ZA MAŁO

Przygotowanie do nowej roli, do zmiany pracy czy na awans to ważna sprawa. Brak znajomości języka niemieckiego czy angielskiego może mimo twoich kompetencji zaprzepaścić wiele szans. Możesz być fachowcem lub najlepszą specjalistką w danym temacie w swojej firmie, ale niestety nie pójdziesz dalej, nie wypłyniesz na szerokie wody, jeśli twoja komunikacja będzie ograniczała się jedynie do języka polskiego. Moją obecną rolę pełnię nie tylko dlatego, że mam ogromne doświadczenie w sprzedaży i budowaniu struktur w całej Europie Środkowo-Wschodniej, ale również dlatego, a był to warunek konieczny, że mówię po angielsku, niemiecku i rosyjsku. Brak znajomości którego z tych języków prawdopodobnie dyskwalifikował by mnie do podjęcia tego wyzwania. Daj więc sobie szansę i potraktuj język obcy jako kluczową kompetencję do dalszego rozwoju. I nie czekaj na trudne czasy. One mogą nadejść już jutro. Bądź więc na to gotowa/-y. 


Powodzenia!
Piotr Kruk

Piotr Kruk
Piotr Kruk - poliglota, mówca TEDx oraz praktyk międzynarodowego biznesu. Od kilkunastu lat pracuje w ponad 20 krajach Europy wykorzystując w codziennej pracy aż 7 języków obcych. Autor książki „Język obcy w 6 miesięcy” oraz pasjonat praktycznego podejścia do nauki języków.